ای منتظر، غمگین مباش، قدری تحمل بیشتر

گردی بپاشد در افق، گویا سواری می رسد

ای منتظر، غمگین مباش، قدری تحمل بیشتر

گردی بپاشد در افق، گویا سواری می رسد

مهدی یاوران - قسمت اول

مهدی یاوران (1)

______________________________

 

دوستان عزیزم! بعد از غیبتی نه چندان کوتاه و طولانی تصمیم گرفتم که شروع کنم و بحثی رو در مورد یاوران حضرت مهدی علیه‌السلام تحت عنوانی که مشاهده می‌کنید (مهدی یاوران) تقدیم حضورتون کنم. البته لازم به ذکر هس که این مقالات برگرفته از کتابیه که دو تن از دوستای من نوشتن و البته اینجانب هم کمکایی به اونا کردم. (هر چند تمام این زحمتا و موفقیتا همه مرهون زحمات استاد بزرگوار و گرانقدرمون است که ایشون با تلاشای شبانه‌روزیشون مقدمات نوشتن این کتاب را فراهم کردند و البته تا آخرش پا به پای نویسندگان و دیگر عوامل پیش رفتن. همین جا از ایشان و خانواده‌ی محترمشون تشکر می‌کنم)؛ و البته برای انتشار این مقاله در وبلاگم هم از نویسندگان قبلا اجازه گرفتم. اینه که از این به بعد با موضوع مهدی یاوران در خدمتتون هستم و البته پاسخ گوی سؤالات شما دوستان عزیز نیز می‌باشم.

 

هر جنبش و انقلابی، به یاران و همراهانی نیاز دارد. یارانی که ستون‌های انقلاب‌اند و سنگینی آن را به دوش می‌کشند. سستی و استواری هر یک از این دو، با سستی و استواری دیگری ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ یعنی هر اندازه حجم بنای انقلاب کمتر باشد، پایه‌های آن از استحکام کمتری برخوردار خواهد بود و به هر میزان که آن بنا، بلندتر و گسترده‌تر باشد، به ستون‌های محکم‌تری نیاز خواهد داشت. با نگاه به حجم و گستردگی این بنا می‌توان دریافت بر چه ستون‌هایی، افراشته شده؛ همچنان که با تأمل در اهداف و غایات آن نیز می‌توان، میزان، حجم ابزار، وسایل مورد نیاز و پدیدآورندگان آن را پیش‌بینی کرد.

در این نوشتار، به دنبال تبیین ویژگی‌های یاوران امام مهدی علیه‌السلام و همراهان ایشان هستیم. کسانی که در حرکت جهانی ایشان، به مثابه‌ی بازوان نیرومند آن حضرت، در خدمت ایشان و اهدافشان هستند.

 

اهمیت موضوع

1- یکی از مهم‌ترین شرایط ظهور امام مهدی علیه‌السلام فراهم شدن یاران کارآمد است؛ یاران، همراهان و هم‌رزمانی کارآمد و توان‌مند، که با فقدانشان، کار حکومت، هدایت و رشد به سامان نخواهد رسید. دانستن ویژگی‌های یاران حضرت و تلاش در راه کسب آن‌ها، در واقع تلاش برای زمینه‌سازی ظهور و فرا رسیدن آن روز مبارک است.

2- آگاهی از ویژگی‌های یاوران امام زمان علیه‌السلام معیاری است که به کمک آن، می‌توانیم خود را محک زده و بدانیم که آیا در زمره‌ی یاران آن حضرت قرار داریم یا نه؟

برترین یاران حضرت مهدی علیه‌السلام افراد مخصوصی هستند که در اولین فرصت، خود را به حضرت می‌رسانند. در روایات تعداد آنان 313 نفر به عدد اصحاب پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در جنگ بدر، مشخص شده است.

امام صادق علیه‌السلام به فضیل بن عمر فرمودند:

«کأنّی اَنظُرُ إلی القائِمِ عَلی منبرِ الکوفة و حولَهُ ثلاثُ مائةٍ و ثلاثةٍ عَشرِ رَجُلاً عدةِ أهل البدرِ هُم أَصحَابُ الأَلوِیـةِ وَ هُم حُکّامُ اللهِ فِی أَرضِه علی خَلقهِ»[1] «گویا می‌نگرم قائم علیه‌السلام را بر منبر کوفه که سیصد و سیزده نفر به عدد اهل بدر، پیرامونش گرد آمده‌اند، آن‌ها مردان جنگاور و حاکمان خدا در زمین برای خلق اویند.»

یاران خاص که از آن‌ها به اصحاب امام مهدی علیه‌السلام یاد می‌شود، چهره‌های حکومتی و اجرایی ایشان هستند. آن‌ها انسان‌هایی عادل، مقتدر، فقیه و کارآمدند که در تثبیت حکومت جهانی مولای خود نقش اساسی دارند.

در برخی از روایات، یاران امام مهدی علیه‌السلام ده هزار نفر یاد شده و این گونه آمده که تا آنان نیایند، قیام صورت نمی‌گیرد.

امام صادق علیه‌السلام در این‌باره می‌فرمایند:

«سیصد و سیزده نفر یاران با او بیعت می‌کنند. او تا هنگام کامل شدن ده هزار نفر در مکه، اقامت می‌کند و سپس رهسپار مدینه می‌شود.»[2] معنای روایت این است که یاران امام زمان علیه‌السلام منحصر در 313 نفر نیستند، بلکه این تعداد کسانی هستند که در ابتدای قیام آن حضرت به گرد ایشان جمع می‌شوند.[3]

در آیات و روایات اگر چه از صفت‌هایی به عنوان ویژگی‌های یاران حضرت یاد شده است؛ اما بدون تردید، یکی از پیام‌های این روایات، برشمردن شرایط آرمانی یک منتظر است. اهدافی که یک منتظر واقعی برای خود ترسیم کند و تمام توان خود را در راه رسیدن به آن‌ها به کار بندد و اوج‌هایی که یک شیعه در تمام قرن‌هـا و عصرها بدان‌ها چشم دوخته، خود را در مسیر دست یافتن بدان‌ها قرار دهد.

ادامه دارد ...

اللهمَّ عجِّل فرجه و سهِّل مخرجه و أوسع منهجه ...



[1] - شیخ صدوق، کمال الدّین و تمام النعمه، ج 2، ص 672.

[2] - شیخ مفید، ارشاد، ج 2، ص 383.

[3] - علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 323، ح 3.

نظرات 30 + ارسال نظر
حامد ذاکر چهارشنبه 24 آبان 1385 ساعت 22:48 http://b-alghadir.mihanblog.com

دخترم سلام
من امشب رو جمکران بودم و برایت دعا کردم
از بابت این مقاله زیبات هم ممنون خیلی آگاهی دهنده بود
بی صبرانه منتظر قسمت ها بعدیش هستم هر چند که قبلا کتاب رو بهم هدیه کرده بودی.
راستی من فردا شب می رم خونه استاد اینا
سلامتو حتما می رسونم
التماس دعا

یه بیقـــرار پنج‌شنبه 25 آبان 1385 ساعت 07:41 http://www.avaye-entezar.blogfa.com

بسم رب المهدی

سلام ریحانه عزیز
بابت میل ممنون که خبرم کردی
تبریک می گم به خاطر وبلاگ با ارزشی که داری
و همچنین به خاطر کتابی که به چاپ رسوندین
حتما نام و نویسنده کتاب رو اعلام کن تا بتوین بیشتر استفاده کنیم
شرمند هستم فرصت نکردم مطلبت رو بخونم ولی حتما میام باز هم.
موفق باشی انشالله
اَللهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمّد وَ آلِ مُحَمّد وَ عَجِِّل فَرَجَهُم

رضا پنج‌شنبه 25 آبان 1385 ساعت 17:25 http://www.zeyarat.blogfa.com

سلام
ممنون از حضورتون

تنها پنج‌شنبه 25 آبان 1385 ساعت 21:48 http://acs.parsiblog.com

سلام
لوگوی شما رو لینک کردم

سید محسنی جمعه 26 آبان 1385 ساعت 00:20 http://zerotime.org

یه سوالی برام پیش اومده ؟؟؟؟
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
آیا میتونیم از این به بعد شاهد همکار شما با نشریه خودتون ساغت صفر باشیم؟؟؟؟

یا علی

ساحل جمعه 26 آبان 1385 ساعت 06:59 http://sahel-oftadeh.blogsky.com

سلام ریحانه جان
آفرین چه کار جالبی!
تو این فکرم که ما جزء کدوم دسته از یاران آقا قرار می گیریم.
آیا دسته ای هم وجود داره که امثال من رو توی خودش جا بده.
التماس دعا

حوریه جمعه 26 آبان 1385 ساعت 08:00

سلام ریحانه جان
کارت عالیه همینطور ادامه بده.همینطور که میدونی یکی از شرایط ظهورمولا اینکه مردم ایشون رو بخوان وتوی دوره ما شناساندن امام به وسیله اینترنت به جوونها کار بزرگیه.
انشاءالله همیشه تو کارت موفق باشی.
به امید اون روزی که با اومدن اون خورشید پنهان دیگه نیازی به اینکارها نباشه.

ستاره دریایی جمعه 26 آبان 1385 ساعت 09:56 http://setaredaryaei.blogfa.com

سلام
خسته نباشید
بی صبرانه پیگیر بحثم
راضی باشید از مطالبتون میخوام استفاده کنم
یا علی

عاشق کربلا جمعه 26 آبان 1385 ساعت 13:05 http://yahosein128.blogfa.com/

سلام
از دیدن وبلاگتون خیلی خوشحال شدم . انشاء الله این وبلاگها روشنی بخش چشم امام زمان باشه و ایشالا مرحمی بر زخمهای دل آن بزرگوار باشه .
به ما هم یه سری بزنین .
یا علی

صبا جمعه 26 آبان 1385 ساعت 18:04

سلام ریحانه گلم...
ان شاالله که جزء هر کدوم از این یارانی که دوست داری، بشی
سعی خودتو بکن
برای منم دعا کن
یادت نره ها نامر..................................

[ بدون نام ] شنبه 27 آبان 1385 ساعت 09:17

سلام دوست عزیزم.

ببخشید که دیر بهتون سر زدم.

باور کنید من وقتی وبلاگمو آپ کردم کسی رو خبر نکردم...

وگرنه حتما بهتون خبر می دادم.

مطلب این پستتون رو خوندم...خیلی عالی بود...

امیدوارم که همیشه موفق و موید باشید.

التماس دعا..خدانگهدار.

نرگس شنبه 27 آبان 1385 ساعت 10:00 http://fezzeh.blogfa.com

دیگر از خشم روزگار به مادر نمی گریزم و در نامهربانیهای دوران پدر را فریاد نمی کشم
دیگر رنج خار مرا به رنگ گل نمی کشاند
دیگر باغ خیالم آبستن غنچه های آرزو نیستند
دیگر هر کسی را محرم گریستنهای کودکانه ام نمی کنم
حوالت ، بس است

کاشکی کلمات من بی صدا بودند
کاشکی نوشتن نمی دانستم و فقط با تو حرف می زدم
کاشکی تیغ غیرت عروس نام تورا از میان لشکر نامحرمان الفاظ باز میگرفت
و در سراپرده ی دل می نشاند
کاشکی دلدادگان تو مرا هم با خود می بردند
کاشکی من جز هجر و وصال ، غم و شادی نداشتم !

می گویند چشمهایی است که تو را ببینند دلهایی هست که تو را می پرستند
پاهایی هست که با یاد تو دست افشانند دستهایی هست که بر مهر تو پای می فشارند
می گویند تو از همه پدر ها مهربانتری .
می گویند هر اشکی که از چشم یتیمی جدا می شود بر دامان مهر تو می نشیند
می گویند ... می گویند : تو نیز گریانی !


ای باغ آرزو های من ! مرا ببخش که آداب نجوا نمی دانم
مرا ببخش که در پرده خیالم رشته ی کلمات سر رشته ی خود را از کف داده اند ،
و نه از این رشته سر می تابند و نه سررشته را می یابند

عمری است که اشکهایم را در کوزه ی حسرت ها انباشته ام و انتظار جمعه ای را می کشم
که جویبار ظهورت از پشت کوههای غیبت سرازیر شود
تا آن کوزه و آن حسرتها را به آن دریا بریزم و سبکبار تن خسته ام را در زلال آن بشویم

ای همه ی آرزوهایم !
من اگر مشتی گناه و شقاوتم ، دلم را چه می کنی ؟
با چشمهایم که یک دریا گریسته اند ، چه می کنی ؟
با سینه ام که شرحه شرحه ی فراق است ، چه خواهی کرد ؟
به ندبه های من که در هر صبح غیبت از آسمان دلتنگیهایم ، فرود می آیند چگونه خواهی کرد نگاه ؟

می دانم که تو نیز با گریه عقد برادری بسته ای و حرمت آن را نیک پاس می داری
می دانم که تو زبان ندبه را بیشتر از هر زبان دیگری دوست می داری
می دانم که تو جمعه ها را خوب میشناسی و هر عصر آدینه خود در گوشه ای نشسته ای

ای همه ی درد هایم ! از تو درمان نمی خواهم ، که درد تنها سرمایه ی من در این آشفته بازار است
تنها اجابتی که انتظار آن را میکشم ، جماعت ناله هاست
تنها آرزویی که منت پذیر آنم ، خاموشی هر صدایی جز اذان « یا مهدی » است


گر بر کَنَم دل از تو و بردارم از تو مهر

آن مهر بر که افکنم آن دل کجا برم ؟

ناصر شنبه 27 آبان 1385 ساعت 11:36 http://kouroshpedareiran.blogfa

سلام
این که کتاب مینویسید (حالا کمک میکنید) خیلی خوبه مطلبتون هم آموزندهو جالب بود اما اینکه پرسیده بودید چی میخونم که دیر دیر آپ میکنم باید بگم هر روز کلی آواز میخونم!!!! البته چون سال آخر حسابداری هم هستم یه کم درسام سنگینه و مثلا خیلی وقته که میخوام برا فوق لیسانس بخونم اما هنوز نتونستم فکر کنم که اصلا نتونم اما اینا اصلا باعث دیر به روز کردنم نیست.
بلکه من یه سری کارای فرهنگی و هنری تو دانشگاه انجام میدم که اونا باعث میشه کم وقت داشته باشم البته الان اونارم کم کردم اما هنوز فکرمو خیلی به خودش مشغول میکنه.

عرفان هستم شنبه 27 آبان 1385 ساعت 11:40 http://dolatekarimeh.blogfa.com/

سلام خانوم
از این که به ما سر نمی زنید ملالی نیست
اما از مهدوی‌ها بیشتر از این انتظار می ره
یاران امام «أحبّاء بَینَهم» هستند مگه اینطور نیست؟

سلام
شما به بزرگواری خودتون سرعت کند وبلاگ ما رو که مثل سرعت خودمونه ببخشید.
مطلب خوبی رو شروع کردید. همیشه این سئوال با من بود که در زمان جنگ ما خیلی بیشتر از ۳۱۳ نفر جونشون رو فدای عقیده شون کردند. اون هم به فرمان یک مردی که کمی در مسیر امیرالمومنین علیه السلام حرکت کرده بود.
پس چرا حضرت ظهور نکردند؟
جواب خیلی قشنگی پیدا کردم. نظر شما چیه؟
یا علی

مهدی یکشنبه 28 آبان 1385 ساعت 15:31 http://www.boghzehezareh.blogfa.com/

سلام
خیلی بد می پرسی اسمت چیه!!!!
مگه مفتشی؟؟!!!!!
بابا ایول به این وبت . خیلی باحاله!!
یه سری هم به من بزن شعرای منو بخون.یه نظری بده !!
منتظرتم...
ای رب زمین امیر مریخ بیا
تا نخل ستم برکنی از بیخ بیا
از قول همه منتظران می گویم
ای پیرترین جوان تاریخ بیا

سیاوش یکشنبه 28 آبان 1385 ساعت 23:54 http://www.entezaresobh.blogfa.com

سلام بزرگوار
وبلاگ وزین و با ارزشی دارید . از مطالبتون استفاده کردیم. خوشحال میشم در انتظار صبح ببینمت .
یا حق

سلام
به روزم
کی میخواد توبه کنه؟
یا علی

بیقرار ظهور دوشنبه 29 آبان 1385 ساعت 13:19 http://bigharar.ir

دوست گرامی :
از پایگاه خوب و دیدنی شما مجددا باز دید شد
الناس نیام . اذا ماتو فنتبو
مردم خوابند . چون مرگ فرا رسد بیدار می شوند
امیدوارم ما و شما خیلی زود تر از دیگران بیدار شویم زیرا بیدار حرکت دارد . جوشش دارد . یک جا نمی ماند . وجودش با خاصیت است
پایگاه بیقرار متعلق به شما و تمام پاک طینتان عالم است
خرسند خواهیم شد در جمع دوستان و پیوند های سبزتان باشیم
برایتان روز هایی لبریز از موفقیت های مد نظر اهل بیت (ع) آرزو داریم
التماس دعا

مهدی دوشنبه 29 آبان 1385 ساعت 13:46 http://www.boghzehezareh.blogfa.com/

سالم
خیلی خوشحالم کردی.
قصد توهین نداشتم ققط یه شوخی بود !!
چشم ؛ در اولین فرصت تکمیلش می کنم .
آخرش این جوری تموم میشه‌:

بر مزارم بنویسید که نیست
(( مامن خوب و عزیزیست زمین))
من از این دوره ی پر مکر و ریا می کوچم
و همین پس فردا
گاه رجعت که درو نیست شکی
ـ دربهار امید ـ
بار دیگر ز زمین می رویم
مثل یک بذر امید
به کفم تیغ سپید
به لبم شاخه ی نور ...
البته وسطاشم خیلی قشنگه!!
تا بعد....

مهدی دوشنبه 29 آبان 1385 ساعت 14:32 http://www.boghzehezareh.blogfa.com/

سلام
ببخش که دوباره مزاحم شدم
داشتم نظرات وب دوستم - آقای شهسواری - رو چک
می کردم - به پیغام شما بر خوردم - که گفته بودید
می خواهید با آقای سید محسنی که از قضای بد روزگار ایشان هم از دوستان صمیمی من هستند ؛ تماس بگیرید .
من به ایشون اطلاع می دم . آخه منم براشون کار انجام
می دم. باز م از دخالتم عذر خواهی می کنم.
البته این به خاطر صمیمیت زیاد ما سه نفره.

ناصر دوشنبه 29 آبان 1385 ساعت 19:21 http://kouroshpedareiran.blogfa.com

سلام
من با آقای سید محسنی صحبت کردم و قرار شد شمارش رو بهتون بدم اما آی دی شما رو تو وبتون ندیدم اگه میلتون رو بدید ممنون میشم

ساحل سه‌شنبه 30 آبان 1385 ساعت 20:39 http://sahel-oftadeh.blogsky.com

سلام
ریحانه عزیزم
یادت میاد ... سال پیش که از طریق کانون ........... با هم آشنا شدیم و یواش یواش با هم دوست شدیم.
اون موقع فکر می‌کردی که یه روزی اینقدر با هم صمیمی بشیم که طاقت یه روز دوری از هدیگه رو نداشته باشیم؟
روزهای سختی رو که تو بنیاد می‌گذروندیم به امید ... شایدرضایت آقا!
روزهای پرکار و البته شیرینی رو که تو کانون با هم کار می‌کردیم. چقدر پشت کامپیوتر با هم نشستیم و ... چقدر برای خبرنامه تلاش کردیم، گزارش تصویری‌ها رو یادت میاد؟
یادت میاد اون روزهایی رو که می‌رفتیم مؤسسه اول صبح بدون این که کاری داشته باشیم به اتاق کانون سر می‌زدیم وسلام می‌کردیم به امید این که ... شاید یه روزی آقا جواب سلاممونو بدن!
و باز هم یادت میاد که وقت‌‌های استراحت وعده ما کانون بود؟
و حالا توی مرکز ... باز هم خدا رو شکر که هنوز با هم هستیم و با عشق مشترکمون. عشق به آقا!
ریحانه عزیز!
دلم می‌خواد این دوستی تا ظهور آقاو بعد از اون هم ادامه داشته باشه.
اومدم تولدت رو تبریک بگم!
ان‌شاءالله روزی برسه که ...
خودت می‌دونی
دوستدارت ساحل

[ بدون نام ] سه‌شنبه 30 آبان 1385 ساعت 20:39

تولدت مبارک جیییییییییگر
از طرف محرمی که خودشو نامحرم جا زده بود!
اگه پاکش کنی دوستت ...دارم
می‌دونی؟ توی نقطه چین بالایی هیچ حرفی جا نمی‌گیره


سلام همراه مهربون
توی این مدت که نبودم دلم واستون خیلی تنگ شده بود
بالاخره پس از یک ماه انتظار بروز شدیم و چشم به راه اومدنت
منتها این دفعه تصمیم گرفتم زود به زود آپدیت کنم
یادتون نره که به کلبه تنهایی من هر از چند روزی سر بزنی
منتظر همراهی سبز شما هستم
______امضاء : تنهاترین تنهایان

حوریه چهارشنبه 1 آذر 1385 ساعت 08:17

سلام ریحانه خانم
تولدت مبارک چند دقیقه پیش یه متن برات نوشتم اما نرسید
به هر حال امیدوارم همیشه در زیر سایه امام علیه السلام شاد وخوشحال باشی
دوستت دارم!!!

عرفان پنج‌شنبه 2 آذر 1385 ساعت 10:58 http://dolatekarimeh.blogfa.com

سلام
خوب هستید؟
ممنون از کادوت! به عرفان بودی؟ !
خواهش می کنم وسعمون همین قدر بود دیگه
اون هم که از دلت نرفته بیرون چیه؟

آصفه سه‌شنبه 31 شهریور 1388 ساعت 11:25

سلام ریحانه جان
از مطالب زیبایی که نوشتید سپاسگزارم ۰برای تحقیق راجع به مهدویت با وبلاگتون آشنا شدم.ان شاا... در این راه موفق باشید.
دست حق نگهدارتون

حمید رضا چهارشنبه 5 اسفند 1388 ساعت 11:28 http://tloenor.mihanblog.com

با سلام به شما دوست عزیز مطالب وبلاگتون خیلی عالی بود♥
انشاالله موفق باشی♥
یادتون نرود که از وبلاگ ما دیدن کنید خوشحال می شویم♥
♥یا علی♥

سمانه عبادی شنبه 10 دی 1390 ساعت 15:07 http://313-mahdiyavar.blogfa.com/

سلام
مطالبی که داشتید رو تقریبا خوندم
خیلی خوبه که تو این زمینه اطلاع رسانی می کنید
من هم پیشنهاد میدم کتاب «داستان ظهور» نوشته آقای مهدی خدامیان آرانی رو مطالعه کنید
اگه تبادل لینک داشته باشم خوشحال میشم
موفق باشید
به امید فرج

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد